Blogger Layouts

Tuesday, 18 October 2011

Cintaku Untukmu 35


BAB 35
Sudah seminggu Fikri berada di Kuching, tiada satu meseg dan panggilan pun yang diterima Fira dari Fikri. Tetapi Fikri ada pula menghubungi ibunya, sedangkan Fira dibiarkan sepi tanpa berita. Apabila ditanya, Fira berbohong kepada Datin Maria. Ingin dihubungi Fikri, dia takut Fikri marah, jadi dia juga senyap sahaja.
Malam itu, tanpa diduga Fira telah menerima panggilan telefon dari Fikri. Gembira hatinya tetapi dia berpura-pura merajuk dengan Fikri. Sengaja ingin diduganya.
“Hello.. Assalamualaikum...” ucap Fikri apabila panggilannya dijawab
“waalaikummussalam....” jawab Fira kembali
“Awak sehat ke..? dah makan...?” tanya Fikri, rindu benar dia akan suara itu. Tetapi kerana ego , dia menyembunyikan perasaannya itu.
“entah.. baru nak ingat saya ke..? buat apa telefon ....” balas Fira yang konon-kononnya merajuk
“awak ni kenapa...? nak buat hal...?” tanya Fikri geram
“merajuk.....” jawab Fira pendek
“ tak nak cakap dengan saya kan...? nak sangat merajuk.... silakan...”
Pap..!! Fikri mematikan talian. Bukan niat dia ingin buat begitu kepada Fira tetapi egonya yang mendorong dia buat begitu.
‘erk.... dia matikan telefon.. sampai hati betul.. nak merajuk sikit pun tak boleh...’ gumam Fira di dalam hati.
Lantas Fira menelefon Fikri kembali, tetapi Fikri tidak menjawabnya. Setelah puas menelefon beberapa kali, akhirnya Fira mengalah. Dia mengambil keputusan untuk menghantar meseg kepada Fikri.
awak... saya minta maaf ya.. janganlah marah dengan saya..saya cuma nak merajuk sikit-sikit aja.. tapi kalau awak tak suka tak apalah.. saya mengalah demi awak... i miss u so much.. please reply my message.. =)”
Fira menghantar meseg kepada Fikri
Fikri tersenyum membaca meseg daripada Fira. Ingin sahaja dia membalas semula meseg itu dan menyatakan yang dia juga merindui Fira, tetapi egonya menghalang semua itu.. dia membiarkan sahaja meseg itu tidak berbalas.
Fira menanti balasan meseg dari Fikri sehingga tertidur.
.........................
Keesokkan harinya, Fira menghantar lagi meseg kepada Fikri dengan ucapan “selamat pagi...=)”, begitu juga pada waktu tengahari dan malam. Tapi satu meseg pun tidak dibalas Fikri. Tiga hari berturut-turut Fira menghantar meseg yang sama, barulah Fikri membalasnya. Riang hati Fira menerima meseg dari Fikri.
tak penat ke hari-hari meseg? Bukan saya balas pun..”
“tak... saya tahu awak mesti balas punya nanti..”
“kalau saya tak balas..? awak nak buat apa?”
“saya call lah awak..”
“kalau saya tak angkat..?”
“saya meseg lagi... sampai awak balas..”
“suka hati awaklah... saya tak ada awak mengular ya..? dah-dah, pergi buat kerja...”
“=p”
Fikri tersenyum menerima meseg terakhir Fira itu. Seronok juga bermeseg rupanya. Ucap Fikri di dalam hati.
Syafiq yang melihat Fikri tersenyum sendirian, lantas menegur.
“Aik bos.. senyum sorang-sorang ni kenapa..? meseg dengan siapa tu..?” tegur Syafiq
‘BOS’ itulah panggilan yang digunakan oleh Syafiq kepada Fikri.
“Hah... mana ada...” jawab Fikri
“ye lah tu.. dari tadi aku tengok kau dengan handset tak sudah-sudah..dah berkenan dengan mana-mana awek kat sini ke..?” duga Syafiq
“macam-macamlah kau ni..dahlah jom g lawat site...” balas Fikri mengubah topik
........................
“wah... yang kau tersenyum sirang-sorang ni kenapa...” tanya Sheqa tiba-tiba
“ hah...! tak ada apa-apa.. Fikri balas meseg aku akhirnya...” jawab Fira riang
“patutlah... macam orang bercinta pula dah aku tengok...hahaha” balas Sheqa
“bercinta...? doa-doakanlah ye..hahaha “ balas Fira pula.
.................
Boleh dikatakan setiap hari Fira menghantar meseg kepada Fikri. Kadangkala Fikri membalasnya, kadangkala dia hanya senyap sahaja. Walaupun Fikri tidak menelefonnya, sekurang-kurangnya dengan bermeseg dapat juga mengubati kerinduannya pada Fikri.
Masuk hari ni sudah 3 hari Fikri tidak membalas meseg Fira. Tidak ketahuan juga Fira dibuatnya. Tiba-tiba dia menerima panggilan dari Fikri.
“Awak....!” jawab Fira ceria
“Assalamualaikum...” Fikri memberi salam
“Err.. waalaikummussalam...” jawab Fira termalu sendiri
“pandai pun..kot ya pun excited sangat, janganlah lupa nak beri salam...” perli Fikri
“mana ada...” balas Fira pendek
“kenapa tak balas meseg-meseg saya...?” tanya Fira pula
“ malas... penat nak taip meseg “ jawab Fikri selamba.
“Emm...” itu sahaja yang keluar dari mulut Fira
‘’kenapa..? tak suka saya call ke..?” duga FIkri
“emm..tak lah.. kalau meseg kan lagi jimat..” jawab Fira
“suka hati sayalah... kredit saya...” balas Fikri selamba
“ye lah....” jawab Fira pendek
“jangan nak buat hal ya..” ucap Fikri apabila dia emrasakan intonasi suara Fira berubah
“okeylah... nak tidur..saja je call.. saya tahu awak rindu nak dengar suara saya kan... okey night...” ucap Fikri sambil mematikan telefon.
Tak sempat Fira membalasnya. Tetapi terubat juga rindunya ketika mendengar suara Fikri. Begitu juga dengan Fikri.
............................................
Hari ini genap sebulan Fikri bertugas di Kuching. Dia telah memaklumkan kepada Fira yang dia akan pulang pada hari itu. Fikri telah meminta Fira memasakkan untuknya. Buat kali pertama Fira akan masak untuk Fikri. Dia sangat teruja. Fira telah menanyakan ibu mertuanya berkenaan makanan kegemaran Fikri. Datin Maria telah membantu Fira. Senang hatinya melihat anak dan menantu kesayangannya bahagia. Walaupun dia tidak tahu jelas tentang situasi mereka berdua.

1 comments:

YONG JIAO XIU said...

ei perangai macam pompuan nak merajuk bagai, kesian fira. ada ke patut bini yg selalu kena pujuk. mmg tak patut la mamat ni. tak tau bersyukur.