Blogger Layouts

Thursday, 12 January 2012

♥ JATUH CINTA!! 8 ♥

BAB 8
Raja Salman membawa Raja Shameera ke pasaraya yang berhampiran dengan taman perumahan mereka. Dalam perjalanan, sempat juga mereka berbual-bual.
“Along .... Tengkujuh dengan Angah tu memang rapat ke...?” Tanya Raja Shameera. Dia tidak sedar dia telah terlepas cakap dengan memanggil Tengku Shahmie ‘Tengkujuh’.
“Tengkujuh...?” Tanya Raja Salman tidak mengerti.
“Errr... Maksud adik, Angah dengan Abang Mie tu....”
“Oowh..! Macam-macam aja adik ni.... Dia orang berdua tu memang rapat.. Kiranya bestfriendlah .... Dua-dua kaki kereta... Beli kereta pun nak sama... Adik tak perasan ke dia orang pakai kereta yang sama jenis, Honda Civic FD2 Type R.. Cuma warna aja yang beza, sorang hitam sorang putih..” Jelas Raja Salman.
‘Patutlah bawa kereta macam tak cukup tanah aja hari tu..! Kaki race rupanya.. Nasib tak terlanggar aku, silap-silap dah arwah agaknya aku kalau kena langgar hari tu...’ Raja Shameera bermonolog sendiri. Tanpa sedar dia menggelengkan kepala.
“Ni kenapa pula geleng-geleng kepala..?” Tegur Raja Salman
“Hah...? Mana ada...” Balas Raja Shameera pendek
“Tapi Abang Mie tu playboy kan Along..? Nasib baiklah Angah tak macam tu...” Tambah Raja Shameera lagi.
“Hahaha sebab tu Angah tak ada awek..! Kalau Angah macam Abang Mie tu, dah melambak awek dia..” Seloroh Raja Salman.
“ Eleh, mentang-mentanglah dia dah ada Kak Fara.. Nak kerek lah tu...!” Perli Raja Shameera
“Along pula yang kena... Adik ni tanya-tanya pasal Abang Mie kenapa..? Minat kat dia eak..?” Sengaja Raja Salman mengusik Raja Shameera.
“Hah...?” Raja Shameera terkejut mendengar pertanyaan abangnya itu.
“Kenapa..? hahaha Adik tak nak ke kat dia..? Dahlah handsome, kaya pula tu... Sebab tu ramai perempuan sangkut dekat dia...” Tambah Raja Salman lagi. Dia sudah tersenyum-senyum melihat muka Raja Shameera .
“Eeee..!! Dah lah poyo..! Tak naklah adik dengan playboy cap jempol macam tu...!!” Raja Shameera membuat muka  mendengar usikan abangnya itu.
“Lagi satu, kalau dia kaya kita pun kaya juga..hahaha” sempat lagi Raja Shameera berseloroh.
“Hahaha Dia tu tak adalah teruk mana pun.. Lagipun perempuan-perempuan tu yang sibuk menempel, dia cuma layankan aja..” Beritahu Raja Salman.
“Tak kisahlah Long... Kalau dah playboy, playboy juga..! Dahlah malas nak dengar cerita pasal dia lagi.. Nyesal pula tanya... haish..!!” Balas Raja Shameera. Raja Salman hanya tersenyum sahaja. Raja Shameera pula hanya mendiamkan diri sehingga sampai di pasaraya.
“Dah sampai! Along tunggu sini ajalah.. Adik cuma nak cari keledek aja kan...?” tanya Raja Salman. Malas dia mahu keluar dari kereta.
“Ish...! Pemalas betullah Along ni...!” Balas Raja Shameera.
“Dah.. Pergi cepat..! Jangan lama-lama sangat.. Along tunggu sini aja..” Arah Raja Salman
Raja Shameera keluar dari kereta dan terus menapak memasuki pasaraya tersebut.
Selepas mendapatkan apa yang dikehendaki, dia terus keluar dari pasaraya tersebut dan mendapatkan kereta abangnya.
“Ada apa-apa lagi tak..?” tanya Raja Salman meminta kepastian.
“Tak ada...! Balik aja terus... Tak sabar nak cuba resepi baru ni...!” Balas Raja Shameera sambil tersenyum
Raja Salman terus memandu kereta Mazda RX8 nya meninggalkan pasaraya tersebut.
....................................
Setibanya di rumah, Raja Shameera terus menuju ke dapur. Tidak dihiraukan lelaki-lelaki yang ada di dalam rumah itu. Raja Shameera menyedia bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat pau keledek.
“Tepung, serbuk penaik, yis, keledek..... ermm, lagi apa eak..?” Raja Shameera cuba mengingati bahan-bahan untuk membuat pau keledeknya itu.
Selepas menyediakan semua bahan, Raja Shameera memulakan kerjanya. Mula-mula dia membuang kulit keledek terlebih dahulu. Raja Shameera telah memilih keledek merah untuk membuat paunya. Selepas itu, dia memotong kecil-kecil keledek tersebut dan merebusnya sehingga empuk. Sementara menanti, dia mengayak tepung bersama sedikit serbuk penaik.
Apabila keledeknya sudah empuk, Raja Shameera mengangkat dan melenyekkan keledek tersebut. Raja Shameera meletakkan sedikit yis ke dalam tepung yang sudah diayak tadi. Ini bagi memastikan dohnya mengembang dengan cantik. Kemudian dia mencampurkan keledek yang telah dilenyek bersama tepung. Raja Shameera menguli kesemua bahan tersebut sehingga menjadi satu doh. Selepas itu, dia meninggalkan doh tersebut untuk 10 hingga 15 minit bagi memastikan doh tersebut mengembang.
Sementara menanti doh tersebut mengembang, Raja shameera memanaskan air di dalam periuk pengukus. Selepas 15 minit, doh tersebut mengembang dengan cantik. Raja Shameera mula membentuk doh tersebut untuk dibuat pau keledek. Pau keledek tanpa inti. Raja Shameera meletakkan doh-doh yang telah dibentuk di atas daun pisang yang telah dipotong kecil dan menyusunkannya ke dalam bekas pengukus. Sedang dia khusyuk membentuk dohnya, ketiga-tiga lelaki yang berada di dalam rumah itu masuk ke dapur.
“Emmm... sedapnya bau..! Sham masak apa ni..?” Tanya Tengku Shahmie cuba menarik perhatian Raja Shameera.
Raja Shameera menoleh seketika ke arahnya.
‘ish...! Sibuk betullah Mamat Tengkujuh ni...’ Raja Shameera bermonolog sendiri. Dia tidak menjawab pertanyaan Tengku Shahmie itu. Dia kembali tekun dengan kerja-kerjanya.
“Adik nak kita orang tolong apa-apa tak..?” tanya Raja Salman menawarkan bantuan. Raja Shameera tidak juga menjawab pertanyaan abang sulongnya itu.
“Aik adik, buat kuih aja terus tak boleh bercakap dah...?” Raja Syazwan pula mengusik Raja Shameera. Raja Shameera malas mahu melayan mereka. Dia tekun dengan kerjanya itu.
“Parah juga adik kita ni Angah, baru buat kuih dah hilang terus suara dia....” usik Raja Salman pula.
“Tu lah Along... Kalau Kahwin nanti, suami dia cuma dapat makan apa yang dia masak tapi tak dapat dengar suara dia...hehehe “ Raja Syazwan pula menyakat.
“Kalau macam gitu gamaknya, aku lebih rela dengar suara dia... tak makan apa yang dia masak pun tak apalah, asal dapat dengar suara dia... sunyi wooo tak ada ‘radio bergerak’ yang selalu menemani kita hari-hari... hahaha” Tengku Shahmie turut sama menyakat Raja Shameera.
‘Hek eleh Mamat Tengkujuh ni, apahal pula...! huh..!’ gumam Raja Shameera di dalam hati.
“Radio bergerak..? hahaha” Tanya Raja Salman.
Akhirnya mereka bertiga ketawa. Seronok dapat menyakat Raja Shameera. Raja Shameera sedikit pun tidak melawan. Malas dia mahu melayan. Baik dia siapkan dahulu kerja-kerjanya itu. Sesudah siap semuanya, Raja Shameera segera mengukus pau keledeknya itu. Dan inilah masanya untuk dia membalas balik.
“Radio bergerak eak...? Ni radio bergerak nak bagi ceramah free sikit.. Awak orang bertiga ni boleh tak jangan nak menyibuk kat dapur ni...? Kalau datang setakat nak menyakat, tak payah..! Nak tolong konon, orang dah siap baru nak datang tolong.. Ni kalau tak sedap pau keledek saya, siap awak orang bertiga...” Raja Shameera sudah mula membebel .Sambil membebel, lincah tangannya mengemas dapur tersebut.
“ Saya akan sue awak bertiga dan saya paksa  habiskan pau keledek saya yang tak sedap tu nanti...okeyh !!” Tambah Saja Shameera lagi sambil menunjukkan gaya lagak seperti seorang peguam wanita yang Berjaya.
 “Alamak Along... Dia da start bagi ceramah freelah pula...hehehe” ucap Raja Syazwan sambil ketawa kecil.
“Nak macam mana, macam Angah tak kenal adik Angah tu kan... hahaha “ balas Raja Salman. Dia juga turut sama ketawa.
“Dah jomlah Angah, Mie.. Kita blah dulu.. Sebelum mak nenek ni membebel lagi panjang... hahaha ‘’ Raja Salman mengajak Raja Syazwan dan Tengku Shahmie beredar dari dapur tersebut.
“Eh, nantilah dulu...! Mie tengah khusyuk dengar Sham bagi ceramah free ni Along... hahaha “ Perli Tengku Shahmie pula sambil tersengih menghadap Raja Shameera.
“Kau duduklah sini Mie, kalau nak dengar sangat mak nenek ni bagi ceramah free...tahan tak tahan ajelah telinga kau tu...! hahaha” Balas Raja Syazwan. Raja Syazwan dan Raja Salman sudah pun bangun untuk beredar dari situ. Hanya Tengku Shahmie sahaja yang masih setia menanti.
Tengku Shahmie begitu leka memperhatikan Raja Shameera membuat kerja. Senyuman di bibirnya tidak lekang sedari tadi.
“En. Tengkujuh... Boleh tak awak blah dari sini..? Semaklah mata saya ni ngadap awak...” Raja Shameera berkata dengan begitu lembut sekali tetapi sinis bunyinya.
“Tak boleh kot..!!” balas Tengku Shahmie sambil tersengih.
“Saya rimaslah awak dekat sini..! Pergilah duduk depan sana dengan Along dan Angah... Buat semak aja dekat sini.. Tahu tak..?!!” sudah hilang kelembutan pada suara Raja Shameera. Jelas menunjukkan yang dia tak suka keberadaan Tengku Shahmie  di situ.
“Ala... Saya tak kacau awak pun kan...? Bolehlah saya nak duduk sini ya Meera sayang....” balas Tengku Shahmie sambil tersengih-sengih.
“Huh..! Susah cakap dengan orang yang tak faham bahasa ni..! Lantak awaklah sana...! Lagi satu, tolong jangan panggil saya Meera...! Lepas tu jangan nak bersayang-sayang...! Geli tahu tak geli..!!” bentak Raja Shameera. Tadi Sham comel, sekarang Meera sayang pula. Dasar playboy cap jempol.
Selepas itu, Raja Shameera terus mendiamkan diri. Apa yang ditanyakan dan dicakapkan Tengku Shahmie langsung tidak diendahkannya. Hanya matanya sahaja yag memainkan peranan. Sesekali dia menjeling Tengku Shahmie.
“Wahai Abang Tengku Shahmie bin Tengku Iskandar.......” panggil Raja Shameera dengan begitu lembut sekali ibarat lembut gigi dari lidah bak pepatah orang melayu dulu-dulu.
“Ye Adik Raja Shameera sayang...” balas Tengku Shahmie sambil tersengih
“Sayang ya..?” Sengaja Raja Shameera menekankan perkataan sayang itu. Tengku Shahmie hanya mengangguk dan tersenyum sahaja.
“Kalau sayang, boleh tak tolong duduk depan..? Tolong ya...? Tolong sangat-sangat... Saya merayu ni...” Raja Shameera membuat muka separa merayu seraya merapatkan kedua belah tangannya sehingga bercantum kedua-dua tapak tangannya, memohon pengertian dari Tengku Shahmie.
Tengku Shahmie sedikit terkesan melihat Raja Shameera memohon begitu kepadanya. Tidak sampai hati pula rasanya dia menghampakan permintaan gadis itu. Akhirnya dia mengalah jua.
“Baiklah sayangku...!! Demi awak, saya turutkan...!” ucap Tengku Shahmie sambil tersenyum. Tengku Shahmie bangun dari kerusi dan ingin beredar dari situ. Sempat juga dia mengenyitkan matanya pada Raja Shameera sebelum beredar.
Hilang saja Tengku Shahmie dari muka pintu dapur, Raja Shameera terus buat gaya nak termuntah. Bukan senang dia nak bercakap lemah lembut dan menggoda sebegitu.
‘Haish..! Geli geleman betul aku rasa..wekkk!!! hahaha Tapi pandai juga aku berlakon eak...! hehehe’ Raja Shameera bermonolog sendirian. Dalam sedar dia tersenyum sendiri mengenangkan hal itu.
..............................
“Aik..! Kata nak teman Sham tadi...hahaha “ seloroh Raja Salman saat Tengku Shahmie datang kepada dia dan Raja Syazwan.
“Tak jadilah Long... Karang menangis pula Si Meera tu, Mie dok ngadap dia je..hahaha “ balas Tengku Shahmie sambil ketawa.
“Aik... Dah tukar dah..? Tadi Sham ni dah jadi Meera pula..? Kau jangan macam-macam Mie... hahaha “ tegur Raja Syazwan pula.
“Hahaha Aku rasa panggil Meera baru perempuan dari panggil Sham..” balas Tengku Shahmie pula
“Tidak lama kemudian, Raja Shameera datang sambil menatang dulang yang berisi minuman dan pau keledek yang dibuatnya tadi. Dia meletakkan dulang atersebut di atas meja.
“Wah...! Baru tinggalkan adik tak sampai 30 minit, dah siap dah kuih adik...” ucap Raja Salman
“Emmm... Nampak macam menarik aja kuih yang awak buat ni...” puji Tengku Shahmie cuba menarik perhatian Raja Shameera.
“Rupa aja yang menarik... Rasa tak tahu lagi..!” Balas Raja Shameera selamba.
“Ada sesiapa nak jadi tester tak..?” Tanya Raja Shameera. Tapi belum sempat mereka menawarkan diri, Raja Shameera sudah memotong terlebih dahulu.
“Hah..! Angah tolong rasa kuih ni, sedap ke tak....” arah Raja Shameera.
“Aik.. Apasal Angah pula yang kena..?” Tanya Raja Syazwan tidak berpuas hati.
“Cepatlah Angah..!” Raja Shameera sudah menolak-nolak Raja Syazwan untuk merasa kuih buatannya itu.
Raja Syazwan teragak-agak untuk merasa. Tetapi demi menjaga hati adiknya, dia cuba juga. Pada mulanya Raja Syazwan mencuit sedikit sahaja pau keledek itu. Apabila sudah kena dengan tekaknya, dia terus sahaja memakan pau itu sehingga habis.
“Eh , Angah.... Orang suruh rasa sikit bukan suruh habiskan terus..!” perli Raja Salman
“Hah.. Macam mana Angah..? Sedap ke tak..? Kalau sedap, pulang balik pau keledek adik ni, kalau tak sedap korang semua kena habiskan okey..!!” Gertak Raja Shameera.
“Nak satu lagi boleh tak dik..?” Tanya Raja Syazwan tanpa menjawab pertanyaan Raja Shameera.
“Apa Angah ni..? Yang ditanya tak jawab, nak minta tambah lagi pula... Dah ..! Biar Along pula yang rasa...!” Raja Salman mengambil sebiji pau keledek di dalam pinggan dan merasanya.
“Perghh..!! Marvellous lah dik..! Tak sia-sialah kami hantar adik duduk dengan nenek...!” ucap Raja Salman tiba-tiba.
“Okey ke Long pau keledek yang adik buat ni..?” Tanya Raja Shameera minta kepastian.
“Sedaplah dik...! Boleh tahan juga adik Angah ni ya dalam bab-bab buat kuih...” Akhirnya Raja Syazwan memberikan komennya.
“Ye ke..? Yeehaaaa....!!! Menjadi pun... 1st time  cuba...” ucap Raja Shameera kegembiraan.
“Ehem-ehem... Tapi untuk makluman Along dengan Angah, bukan nenek yang  ajar okey buat pau ni...! Adik belajar dari dalam tv...hehehe “ beritahu Raja Shameera sambil tersengih.
“Ish...! Mana aci, korang dua aja yang melantak..! Aku pun nak rasa juga...!” Tiba-tiba tengku Shahmie bersuara. Dia sudah mahu mengambil sebiji pau keledek dari dalam pinggan.
“Haip..! Letak balik..! Siapa suruh awak ambil...? Saya buat pau keledek ni untuk abang-abang saya...! awak bukan abang saya kan..?!” Tegur Raja Shameera. Tengku Shahmie hanya tersengih sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. Tidak jadi dia ingin mengambil pau tersebut.
“Adik...!! Tak baik macam tu... Kesian Abang Mie tau..! Tadi kan dia dah temankan adik kat dapur.. Bagilah dia jamah sikit kuih yang adik buat ni....” Tegur Raja Salman. Adik perempuannya itu memang begitu. Kadang-kadang menegur orang selamba sahaja.
Raja Shamera merengus perlahan. Sempat dia menjeling benci pada Tengku Shahmie.
“Yelah-yelah..Ambillah kalau tak malu...” ucap Raja Shameera selamba. Tengku Shahmie hanya tersengih sahaja. Lantas dia mengambil sebiji pau keledek dari dalam pinggan dan terus memakannya.
“Huh..! Memang tak tahu malu..! Gelojoh pula tu...” Tambah Raja Shameera. Kemudian dia terus berlalu ke dapur.
HabHbais licin pau keledek buatan Raja Shameera dimakan oleh ketiga-tiga orang lelaki itu. Nasib baik dia sudah mengasingkan sedikit untuk dirinya dan juga untuk diberikan kepada ibu bapa Tengku Shahmie.
Tengku Shahmie beredar dari rumah mereka hampir waktu maghrib. Itupun setelah ibunya, Che Wan Husna menelefonnya. Raja Shameera menitipkan pau keledek yang dibuatnya untuk ibu bapa Tengku Shahmie.
                                                                                                   by : achiem~

NOTES :
- kereta Mazda RX8 milik Raja Salman.. tiada siapa yang boleh menyentuh kereta kesayangannya ini -

- Honda Civic FD2 Type R berwarna hitam milik Raja Syazwan..  Dia & Tengku Shahmie memang sepakat utk memilih model kereta yang sama -

4 comments:

Hustler said...

Pinjam Keter Along boleh?? hahahahaha

Anonymous said...

nk lgi please :)

aliesha kirana said...

wah! siap ada cara2 buat pau keledek lg. hehe

achiem~ said...

haha kak kiran...bolehla di ambil resepi tu ye..kih3