Blogger Layouts

Friday, 6 January 2012

♥ JATUH CINTA!! 6 ♥


BAB 6
Hari ini, Raja Shameera berhajat untuk membawa skuter kesayangannya keluar berjalan-jalan. Skuternya itu diberi nama ‘Viruz Pinky’ kerana ianya berwarna merah jambu. Skuter  Yamaha  Mio berwarna merah jambu itu merupakan pemberian dari abang sulongnya, Raja Salman selepas dia tamat SPM.  Walaupun dia tidak suka dengan warna itu, dia terpaksa juga akur kerana itu adalah pemberian dari abangnya. Oleh sebab itu, dia menamakan skuter kesayangannya itu ‘Viruz Pinky. Bukan kerana tidak suka dengan skuternya itu, tetapi kerana warna itu bukan kegemarannya.
Raja Salman dan Raja Syazwan pulang lewat petang itu. Raja Shameera mengambil kesempatan yang ada untuk membawa skuternya berjalan-jalan di taman.
Raja Shameera menunggang ‘Viruz Pinky’ nya dengan riang sekali mengelilingi kawasan taman perumahan itu. Sesekali dia menyanyi kecil lagu-lagu yang diingatnya.
Tanpa diduga ketika dia ingin membelok di satu simpang, sebuah kereta Honda Civic FD2 Type R berwarna putih yang juga ingin membelok di simpang yang sama hampir melanggar skuter Yamaha Mio nya yang berwarna merah jambu itu, sehingga menyebabkab Raja Shameera hilang kawalan dan terjatuh.  Kereta yang hampir  melanggarnya itu tadi terus berlalu meninggalkannya.
“aduh..!! siot betullah...Tahulah kereta mahal...!!” bebel Raja Shameera. Dia cuba untuk bangun. Dia melihat-lihat pada tubuhnya sama ada terdapat luka-luka atau tidak.
..........................
Tengku Shahmie rasa tidak senang hati meninggalkan orang yang hampir dilanggarnya itu tadi begitu sahaja. Lantas dia memandu semula keretanya ke tempat kejadian.
“kenapa You pusing balik ni baby..?” tanya Johana saat Tengku Shahmie membuat pusingan.
“I nak pergi tengok budak yang I hampir langgar tadi.. okey ke tak..” beritahu Tengku Shahmie. Johana hanya menurut sahaja. Walaupun di dalam hati dia membentak.
Ketika Tengku Shahmie sampai semula di tempat tersebut, dilihat budak yang hampir dilanggarnya itu sedang berusaha untuk membangunkan semula skuter Yamaha Mio nya yang jatuh. Tengku Shahmie pasti budak yang dilanggarnya itu adalah seorang perempuan kerana skuternya yang berwarna merah jambu.
Raja Shameera menoleh ke arah kereta  Honda Civic FD2 Type R warna putih yang berhenti berhampiran dengannya. Dia pasti itu adalah kereta yang yang hampir sahaja melanggarnya tadi. Kemudian dia kembali melihat skuter Yamaha Mionya itu tanpa mengendahkan siapakah pemilik kereta tersebut.
Selepas memberhentikan keretanya di bahu jalan, Tengku Shahmie terus keluar dari keretanya. Johana pula hanya menanti sahaja di dalam kereta. Tengku Shahmie terus mendapatkan  gadis yang hampir dilanggarnya tadi.
“ Adik okey ke..?” tanya Tengku Shahmie. Dia masih belum perasan siapa gerangan yang hampir dilanggarnya itu tadi.
“Apa adik-adik...! Lain kali nak belok tu tengok-tengoklah dulu, jangan main redah aja..! Lesen terbang kea pa...!” bebel Raja Shameera tanpa memandang ke arah orang yang hampir melanggarnya itu tadi.
Ketika itu, dia sudah pun bangun dan sibuk dengan skuter Yamaha Mio nya.
‘Eh, minah ni! Aku tanya baik-baik, nak marah-marah pula.. nasib baik memang salah aku... kalau tak, dah lama aku basuh balik..!’ gumam Tengku Shahmie di dalam hati.
“Siku awak luka ni, mari saya hantarkan ke klinik...” Tengku Shahmie memandang kea rah siku gadis itu. Tanpa sengaja dia memegang tangan gadis itu. Panggilannya  dari adik juga sudah berubah.
“Hey..!! apa pegang-pegang ni..!!” bentak Raja Shameera sambil menoleh ke arah lelaki yang memegang tangannya itu. Saat itu baru dia terperasan akan Tengku Shahmie.
‘Eyh...!! Mamat Tengkujuh ni lagi.. apasal lah 3 hari ni, aku asyik terserempak dengan dia aja..!!” gumam Raja Shameera di dalam hati.
“Cik Sham comel..?” Tengku Shahmie juga terkejut  saat terpandangkan Raja Shameera. Dia tidak menyangka bahawa gadis yang hampir dilanggarnya itu tadi adalah Raja Shameera dan ketika itu juga jantungnya berdegup kencang.
“apa comel-comel..!! Reti lepaskan tangan tu tak...? suka-suki je pegang-pegang orang...! Dah dua kali tahu...??!!”
Tengku Shahmie tidak membalas. Dia hanya tersenyum saja memandang Raja Shameera. Seraya itu dia melepaskan pegangannya pada tangan Raja Shameera.
“ Cik Sham okey tak ni..? Jom saya bawa pergi klinik...” ajak Tengku Shahmie.
“Asyik-asyik terserempak dengan awak En. Tengkujuh..!! bosan betul saya.. 3 hari berturut-turut pula tu...! Naik meluat dah saya ni tahu tak...??!” bebel Raja Shameera tanpa menjawab pertanyaan Tengku Shahmie.
“Haah kan.. 3 hari berturut-turut kita asyik terserempak.. Mungkin ada jodoh kot..!” balas Tengku Shahmie sambil tersenyum.
“Jodoh..?? Huh..! siapalah yang nak berjodoh dengan mamat poyo bajet handsome lagi playboy cap jempol macam awak ni...!”  Panjang lebar gelaran yang diberikan oleh Raja Shameera kepada Tengku Shahmie.
Tengku Shahmie hanya tersenyum sahaja mendengar kata-kata Raja Shameera itu. Raja Shameera pula geram melihat senyuman yang terukir di bibir Tengku Shahmie. Meluat sungguh dia rasakan.
“Apa senyum-senyum..??! Ingat handsome ke..?!” ucap Raja Shameera sinis.
“saja..!! saya suka tengok muka comel awak tu...!” ucap Tengku Shahmie jujur. Dia masih lagi memandang Raja Shameera dengan senyuman di bibir.
‘nak mengayat akulah tu..! boleh blah lah..!!’Raja Shameera berkata sendiri di dalam hati. Dia hanya memandang Tengku Shahmie dengan pandangan jelek.
“Baby...! Jomlah, dah lambat dah ni.. Budak tu okeykan..? You bagi ajalah duit ubat pada dia.. pandailah dia nanti uruskan diri dia sendiri..” ucap Johana. Dia keluar dari kereta dan hanya menanti Tengku Shahmie di situ.
Tengku Shahmie dan Raja Shameera menoleh ke arah Johana.
‘Aik..! semalam perempuan lain, hari ni perempuan lain... Dasar playboy cap jempol..!!’ gumam Raja Shameera
Raja Shameera tidak menghiraukan Johana ataupun Tengku Shahmie. Dengan kakinya yang sedikit sakit dan sikunya yang luka, dia menunggang semula skuter Yamaha Mio nya.
“Eh, Cik Sham? Takkan nak balik dengan keadaan macam ni..? Biarlah saya bawa awak pergi klinik dulu... Nanti lepas tu saya hantarkan awak balik..” Tengku Shahmie masih lagi memujuk Raja Shameera.
“Tak apalah, terima kasih ajalah...! Tu awek En. Tengkujuh yang entah nombor berapa agaknya tu dah bising...” balas Raja Shameera selamba. Kemudian dia menghidupkan enjin motornya dan berlalu pergi meninggalkan Tengku Shahmie di situ.
.........................................
Ketika Raja Shameera tiba di rumah, Raja Salman dan Raja Syazwan sudah pun pulang dari pejabat.
“Adik pergi mana ni..? Dah nak maghrib baru balik...?”  Tanya Raja salman saat terpandangkan Raja Shameera yang sedang memarkirkan skuter Yamaha Mio nya .
“keluar jalan-jalan..” jawab Raja Shameera malas sambil menanggalkan helmetnya dan turun dari skuter. Dia berjalan sedikit jingkit kerana kakinya sakit.
“Ni kenapa jalan terjingkit-jingkit ni...?” tanya Raja Salman tidak puas hati. Saat itu juga dia terpandang akan skuter milik Raja Shameera.
“Tu ‘Viruz Pinky’ adik tu... kenapa nombor plat  dia patah..? calar-salar..?” Tanya Raja Salman lagi. Walaupun dalam nada yang bersahaja tapi jelas ketegasan dan kerisauannya.
“Adik accident tadi..” jawab Raja Shameera.
Accident..? “ Raja Salman terus meluru ke arah Raja Shameera. Dia membelek-belek adiknya itu. Kelihatan siku Raja Shameera luka.
“Dah..! Pergi naik atas, mandi..! lepas solat maghrib karang turun balik.. Along bubuhkan ubat...” arah Raja Salman. Raja Shameera hanya menuruti sahaja arahan abangnya itu.
......................................
Selepas maghrib, Raja Shameera turun semula ke bawah. Raja Salman sudah menanti dengan peti kecemasan.
“Meh, duduk sini..!” arah Raja Salman kepada Raja Shameera.
Raja Shameera duduk di sebelah Raja Salman. Raja Salman segera menarik tangan Raja Shameera. Perlahan-lahan dia menyapukan ubat dan menampalkan plaster pada luka Raja Shameera.
“Dah siap..! ada luka dekat mana-mana lgi tak..?” tanya Raja Salman yang prihatin akan adiknya itu.
Raja Shameera melipat seluarnya hingga ke paras lutut. Kemudian dia menunjukkan luka di lututnya.
“lagi..? selain kat lutut..?”tanya Raja Salman lagi. Raja Shameera hanya menggelengkan kepala. Raja Salman segera menyapukan ubat pada lutut Raja Shameera.
“Along dengan adik buat apa tu..?” tegur Raja Syazwan yang baru turun. Dia terus mendapatkan mereka berdua.
“Ya Allah..! kenapa ni dik..?” tanya Raja Syazwan lagi sebelum mereka berdua sempat menjawab pertanyaannya.
Accident..” jawab Raja Shameera pendek. Raja Salman masih lagi merawat luka Raja Shameera.
Accident..? Bila..? Kat mana..? Dengan siapa..?” tanya Raja Syazwan bertubi-tubi
“Angah ni banyak tanyalah.... macam polis pencen...” jawab Raja Shameera selamba.
“Mestiah..!! Nak tahu juga cerita sebenar....” balas Raja Syazwan.
“Haah.. cuba adik cerita yang sebenarnya... Along pun nak tahu juga..! tadi petang tak sempat nak dengar cerita adik...” tokok Raja Salman pula. Dia sudah selesai merawat luka Raja Shameera.
“Yelah-yelah...”
“Tadi petang, adik bawa ‘Viruz Pinky’ tu pusing-pusing taman.. tiba-tiba masa nak belok kat satu simpang ni, ada kereta sikit lagi nak langgar adik...  lepas tu adik hilang kawalan, terus jatuh ngan ‘Viruz Pinky’... tu yang jadi macam ni...” jelas Raja Shameera.
“Habis dia blah macam tu je ke lepas tu..?” tanya Raja Salman ingin tahu.
“Dia patah balik... Lepas tu dia ada gak offer nak hantar  adik pergi klinik.. tapi adik yang tak nak...” beritahu Raja Shameera.
“Laaa.. Apasal pula..?? Kira baiklah orang tu nak bertanggungjawab tau..!” ucap Raja Syazwan pula.
“Ish..! Malaslah adik...Meluatlah sama dia tu..! Poyo gila...!!”  luah Raja Shameera
“Kenapa pula...?” tanya Raja Salman
“Kalau Along dengan Angah nak tahu, tulah mamat poyo bajet handsome yang tegur adik dekat panggung dengan DP semalam.. Masuk hari ni, 3 hari berturut-turut adik terserempak dengan dia tahu tak....!” beritahu Raja Shameera dengan muka bengang.
“Laaa... Ye ke..? Entah-entah ada jodoh kot dengan dia...hehehe” sakat Raja Syazwan.
“Eeee.. Angah ni! Tolonglah! Tak nak lah adik dengan mamat poyo tu...!!Poyo gila..!”
“Jangan tak nak – tak nak dik, satu hari nanti jatuh cinta baru tahu...hahahaa”Raja Salman pula menyakat Raja Shameera.
Raja Shameera sudah membuat muka. Tidak suka disakat begitu oleh abang-abangnya. Raja Salman dan Raja Syazwan hanya ketawa melihat adik mereka begitu.
“Mulai hari ni dan buat masa ini, nak ke mana-mana biar Along atau Angah yang bawa adik... Tak payah nak naik skuter lagi..” ucap Raja Salman tiba-tiba.
“ Habis time dah start kuliah karang, boleh tak adik nak bawa skuter..?” tanya Raja Shameera minta kepastian.
“ Tak boleh juga..!” celah Raja Syazwan pula.
“Sibuklah angah ni..! orang tanya Alonglah..!” balas Raja Shameera. Raja Syazwan hanya mencebikkan mulutnya. Kemudian dia tertawa.
“Memang tak boleh pun dik..!! Lepas ni nak pergi mana-mana, biar Along dan angah aja yang hantarkan..! Termasuk nak pergi kelas.. okey?! Lagipun , bahayalah anak dara naik motor sendirian sekarang ni...” balas Raja Salman.
“Alah.. adik kan pakai macam lelaki, mana dorang tahu adik perempuan..!” Raja Shameera masih lagi cuba memujuk abang-abangnya untuk membenarkan dia membawa skuter Yamaha Mio nya pergi ke kuliah.
“Memanglah.. Tapi skuter adik tu kan pink colour.. Dah confirm-confirm perempuan..” tambah Raja Syazwan pula.
“Kalau macam tu, kita tukar warna dia ..okey..?hehehe” seloroh Raja Shameera.
“Jangan nak mengada-ngada ya..! takda-takda...! Lepas ni kami yang akan bawa adik ke mana-mana termasuk pergi dan balik kelas..okey? No kompromi..! Jom Angah pergi makan..!” tegas Raja Salman. Kemudian dia mengajak Raja Syazwan makan. Sengaja tidak mengendahkan Raja Shameera. Mereka meninggalkan Raja Shameera kerana tidak mahu mendengar pujuk rayu adik mereka itu. Takut nanti, berubah hati pula. Akhirnya nak tak nak , Raja Shameera terpaksa akur dengan keputusan abangnya itu.

 NOTES :
- skuter yamaha mio milik Raja Shameera dari Raja Salman

- Honda Civic warna putih milik Tengku Shahmie, kereta pertamanya pemberian ayahnya, Tengku Iskandar 

3 comments:

aliesha kirana said...

alalaala. bestnye dpt aabng2 gitu2. heehe. caring benau..

Hustler said...

Jatuk Cinta jugak!! KAt Sham. Hahaha!!

Smart keter tengkujuh eh?? HAish!

achiem~ said...

jatuk tu menatang aperkah?? hahahaha

kan kak kiran kan...hehehe